بررسی دلایل ضعف دانش آموزان دوزبانه در مهارت نوشتن و راهکارهای
رفع آن
فرزانه زلقی[1]
چکیده
سیاست زبانی نظام آموزش ما بر پایۀ زبان فارسی- به عنوان زبان رسمی آموزش- استوار است و همۀ دانش آموزان کشور، فارسی زبان تلقی می شوند. به این ترتیب نظام آموزش و پرورش ما به طور ملموس با چند گانگی زبانی و مسائل ناشی از آن روبر است که در ابعاد آموزشی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی برای دانش آموزان غیر فارسی زبان پیش می آید. بر این اساس، پژوهش حاضر قصد دارد با بررسی متغیرهایی چون جنس، سطح فرهنگ و سواد خانواده، سطح دانش و توانایی نوشتاری دانش آموزان دوزبانۀ شهرستان الیگودرز را مورد ارزیابی قرار دهد و به دلایل ضعف و مشکلات دانش آموزان در انشا نویسی دست یابد. داده های این تحقیق 600 انشای فارسی از انواع(توصیفی، نامه نگاری، داستان نویسی و خاطره نویسی) است که به وسیلۀ فراگیران پایه های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 1388-1387 نوشته شده است. و محققان با بررسی داده ها از جنبه های گوناگون
( ویرایش فنی و ویرایش زبانی-ساختاری) سعی دارند به میزان خطای دانش آموزان پی ببرند.
مقالۀ حاضر برگرفته از طرح پژوهشی است که در سال تحصیلی1388در دانشگاه پیام نور استان لرستان به تصویب رسیده و انجام شده است.
کلمات کلیدی:
دوزبانگونگی، نوشتار، ساختار جمله، ویرایش فنی، ویرایش زبانی- ساختاری.
[1]. کارشناس ارشد ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه