پژوهش

ادبی- کارگاهی- نقد- شعر

پژوهش

ادبی- کارگاهی- نقد- شعر

باغ صد خاطره

مزرعه منتظر ماست بیا تا برویم 

کاج محتاج تماشاست بیا تا برویم 

 آخر از غربت این شهر چه سودی ما را؟ 

روح من تشنه ی دریاست بیا تا برویم 

گرچه دور است ده عشق ولی همت کن 

باغ صد خاطره آنجاست بیا تا برویم 

 ما در این شهر تهی از هنر فریادیم 

سوسن و یاس مهیاست بیا تا برویم 

عمر ما رفت دریغا، به دریغا گفتن 

زندگی پر ز دریغاست بیا تا برویم 

این عجب نیست که از خیل فراموشانیم 

آه از ماست که بر ماست بیا تا برویم  

سعید رجب خوانساری

 

------------------------- 

پی نوشت شاعر ، آقای سعید رجب خوانساری: 

در سرودن این غزل به شعر کربلا منتظر ماست بیا تابرویم نظر نداشته ام بلکه مدتها قبل سروده شده است.

مقاله ای درباره ی تاثیر لهجه ها در مهارت نوشتن

بررسی دلایل ضعف دانش آموزان دوزبانه در مهارت نوشتن و راهکارهای 

رفع آن

فرزانه زلقی[1]

چکیده

   سیاست زبانی نظام آموزش ما بر پایۀ زبان فارسی- به عنوان زبان رسمی آموزش- استوار است و همۀ دانش آموزان کشور، فارسی زبان تلقی می شوند. به این ترتیب نظام آموزش و پرورش ما به طور ملموس با چند گانگی زبانی و مسائل ناشی از آن روبر است که در ابعاد آموزشی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی برای دانش آموزان غیر فارسی زبان پیش می آید. بر این اساس، پژوهش حاضر قصد دارد با بررسی متغیرهایی چون جنس، سطح فرهنگ و سواد خانواده، سطح دانش و توانایی نوشتاری دانش آموزان دوزبانۀ شهرستان الیگودرز را مورد ارزیابی قرار دهد و به دلایل ضعف و مشکلات دانش آموزان در انشا نویسی دست یابد. داده های این تحقیق 600 انشای فارسی از انواع(توصیفی، نامه نگاری، داستان نویسی و خاطره نویسی) است که به وسیلۀ فراگیران پایه های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 1388-1387 نوشته شده است. و محققان با بررسی داده ها از جنبه های گوناگون

( ویرایش فنی و ویرایش زبانی-ساختاری) سعی دارند به میزان خطای دانش آموزان پی ببرند.

مقالۀ حاضر برگرفته از طرح پژوهشی است که در سال تحصیلی1388در دانشگاه پیام نور استان لرستان به تصویب رسیده و انجام شده است.

کلمات کلیدی:

دوزبانگونگی، نوشتار، ساختار جمله، ویرایش فنی، ویرایش زبانی- ساختاری.



[1]. کارشناس ارشد ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه